Konsultacja pedagogiczna
Konsultacja pedagogiczna to indywidualne spotkanie z rodzicem lub opiekunem prawnym, w celu omówienia trudności dziecka. Po rozpoznaniu indywidualnych potrzeb dziecka, rodzic lub opiekun prawny otrzyma od specjalisty wskazówki oraz zalecenia dotyczące oferowanych terapii w ramach Gabinetu Terapii Pedagogicznej OK. ( Terapia przetwarzania słuchowego APD wg metody Warnkego, terapia pedagogiczna lub terapia ręki).
Na konsultację pedagogiczna należy zabrać ze sobą wszystkie istotne dokumenty ( m.in. opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, orzeczenie, zeszyty szkolne, rysunki dziecka i audiogram).

Metoda Warnkego - przetwarzanie słuchowe APD (ang. auditory processing disorders)
Metoda Warnkego tj. trening słuchowy, wzrokowy oraz trening motoryczny. Założeniem Metody Warnkego jest oddziaływanie podczas treningu na zmysły słuchu, wzroku i motorykę ćwiczącego. Unikatowość metody stosowanej przez terapeutów wynika z zaangażowania pacjenta w trening (ćwiczący nie tylko słucha, ale także odpowiednio reaguje na występujące bodźce).
Odpowiedzi uzyskane przez pacjenta w czasie diagnozy porównywane są do norm wiekowych, na podstawie których terapeuta tworzy plan treningowy. Zgodnie z założeniami metody Warnkego, trening dostosowywany jest do posiadanych w danym momencie umiejętności pacjenta.
Dla kogo skierowane jest przetwarzanie słuchowe wg Metoda Warnkego?
Dla dzieci w wieku od 5 roku życia oraz dla osób dorosłych mających trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia. Metoda Warnkego zalecana jest dla dzieci i młodzieży mających problemy w następujących obszarach:
- trudności w nauce,
- trudności w nauce czytania i pisania,
- zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD),
- problemy logopedyczne
- problemy osób z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej lub u których zdiagnozowano dysleksję,
- problemy w lateralizacji,
- problemy wynikające z przebytych uszkodzeń mózgu (np. po udarze),
- problemy ze słyszeniem wynikające ze starzenia się układu słuchu.
Jak wygląda diagnoza przetwarzania słuchowego APD wg Metodą Warnkego ?
Diagnoza funkcji słuchowych, wzrokowych i motorycznych.
Diagnoza metodą Warnkego trwa od 60-90 minut. Pozwala na sprawdzenie do 14 funkcji, które wpływają na naukę czytania i pisania oraz rozwój mowy.
Diagnostyka prowadzona jest przy użyciu specjalistycznej aparatury testowo- pomiarowej – urządzenia BrainCentral – natomiast pozostałe testy wykonywane są za pomocą specjalnie w tym celu zaprojektowanych narzędzi diagnostycznych.
Dane uzyskane podczas diagnozy porównywane są z normami dla danej grupy wiekowej. Terapeuta na tej podstawie przygotowuje plan terapii dostosowany do konkretnego problemu pacjenta. Kolejność poszczególnych kroków diagnostycznych.
Metoda Warnkego – 14 kroków diagnostycznych:
- Krok 1: Próg kolejności wzrokowej
- Krok 2: Próg kolejności słuchowej
- Krok 3: Słyszenie kierunkowe
- Krok 4: Różnicowane tonów
- Krok 5: Synchroniczne wystukiwanie rytmu
- Krok 6: Czas reakcji z wyborem
- Krok 7: Rozpoznawanie wzorca częstotliwości czasu
- Krok 8: Koordynacja oko-ręka
- Krok 9: Czytanie pseudotekstów
- Krok 10: Zdolność do krótkotrwałego zapamiętywania sylab
- Krok 11: Selektywność percepcji
- Krok 12: Spostrzeganie dynamiczne
- Krok 13: Współpraca obuoczna
- Krok 14: Literowanie wzrokowe
Na czym polega terapia Metodą Warnkego ?
Cele terapii ustalane są podczas diagnozy. Terapia Metodą Warnkego składa się z dwóch etapów.
- ETAP I Praca nad nieprawidłowościami w zakresie funkcji podstawowych.
- ETAP II Utrwalenie celów osiągniętych w pierwszym etapie.
Terapia Metodą Warnkego ma na celu systematyczność i powtarzalność realizowanych treningów słuchowych, wzrokowych i motorycznych.
Badania naukowe potwierdzające skuteczność Metody Warnkego
Metoda Warnkego stosowana jest przez profesjonalistów na całym świecie m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii a od 2010 roku również w Polsce.
- Metoda Warnkego zyskała uznanie dzięki mocnym podstawom naukowym oraz zestandaryzowanej metodologii diagnozy i treningu
- Trening jest indywidualnie dobierany do pacjenta
- Podczas całego procesu terapeutycznego – pacjent aktywnie uczestniczy w procesie treningowym.
- Trening pozwala na skuteczną pomoc pacjentowi z dysleksją, zaburzeniami przetwarzania słuchowego, problemami w czytaniu i pisaniu oraz nauce.
- Skuteczność terapii Metodą Warnkego została potwierdzona w wielu badaniach naukowych.
Wybrane badania naukowe z udziałem metody Warnkego (w tym badania polskie).
Badanie postępu w umiejętności prawidłowej pisowni i czytaniu u dyslektyków, po treningu funkcji podstawowych i treningu lateralnego
(Badanie Ministerstwa Kultury Kraju Thüringen, opieka naukowa Uniwersytet Hannower, U.Tewes, 2001 i 2003r., Tewes U., Steffen S. Warnke F., Zaburzenia w automatyzacji jako przyczyna problemów w nauce, Forum Logopädie, 1/2003, s. 24-30).
Badanie przeprowadzone było w przeciągu 4 miesięcy wśród dzieci z dysleksją w szkołach podstawowych. Trening funkcji podstawowych prowadzony był dla 3 grup dzieci. Każda z nich uczestniczyła w innym typie zajęć:
- Pierwsza – brała udział w tradycyjnych zajęciach wyrównawczych
- Druga – brała udział tylko w treningu funkcji podstawowych
- Trzecia – brała udział w treningu funkcji podstawowych i treningu lateralnym.
Wykresy przedstawiają postępy badanych w zakresie prawidłowej pisowni. Po 4 miesiącach treningów zaobserwowano znaczące różnice w umiejętnościach dzieci uczestniczących w treningach Metodą Warnkego (grupa kontrola 2 i 3). W trzeciej grupie kontrolnej (trening funkcji podstawowych oraz trening lateralny) zredukowano błędy w pisowni aż o 42,6%.

Badanie nad efektywnością Metody Warnkego w terapii dysleksji rozwojowej
(Badanie Instytut Psychologii, Uniwersytet Gdański 2015, M. Lipowska, P. Pawlicka, A. Łada)
Badano efektywność terapii dysleksji rozwojowej z wykorzystaniem metody Warnkego. Badaniem zostały objęte dzieci ze szkoły z diagnozą dysleksji rozwojowej. Dzieci zostały na wstępie zdiagnozowane zgodnie z metodologią metody Warnkego. Następnie uczestniczyły w treningu funkcji podstawowych z wykorzystaniem modułu Brain Audiometr.
Szczególną wartość ma uzyskana w wyniku powyższych oddziaływań terapeutycznych, poprawa funkcjonowania badanych w zakresie:
- Słuchu fonemowego – różnicowania głosek /fonemów
- Analizy struktury głoskowej/fonemowej par słów bezsensownych, ich porównywania i abstrahowania głosek/fonemów
- Analizy oraz syntezy głoskowej/fonemowej
- Pamięci fonologicznej
- Integracji wzrokowo słuchowej, pamięci werbalnej długoterminowej, a także szybkiego, automatycznego przypominania słów oraz podzielności uwagi.
Źródło: Biomed Neurotechnologie
Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna jest całokształtem oddziaływań pedagogicznych stosowanych wobec dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce szkolnej (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). Powyższe oddziaływania mają charakter zajęć korekcyjno –kompensacyjnych ukierunkowanych na usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych (korekcja) oraz na wspomaganie funkcji dobrze rozwijających się, aby były wsparciem dla funkcji zaburzonych lub mogły je zastąpić (kompensacja).
Do kogo skierowana jest terapia pedagogiczna?
- trudności w nauce,
- trudności w nauce czytania
(metoda symultaniczno-sekwencyjna, Metoda Warnkego- czytanie synchroniczne, trening lateralny, czytanie pseudotekstów, trening funkcji podstawowych z Brain Boy lub Brain Central , metoda 18 struktur wyrazowych, Ortograffiti), - trudności w nauce pisania,
- zaburzenia przetwarzania słuchowego (APD),
- problemy osób z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej lub u których zdiagnozowano dysleksję, dysgrafię i dyskalkulię,
- problemy w lateralizacji,
- trudności w koncentracji uwagi
- obniżona sprawność intelektualna.
Źródło: E. Skorek (red.), Terapia pedagogiczna, Wyd. Impuls, Kraków 2010 ,
Terapia ręki
Terapia ręki przeznaczona jest dla dzieci, które posiadają:
- trudności manualne lub grafomotoryczne,
- obniżony poziom graficzny pisma,
- podwyższenie i obniżenie napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej.
Celem terapii ręki jest:
- doskonalenie chwytu pisarskiego,
- doskonalenie techniki pisania,
- doskonalenie manipulacji ręki piśmiennej,
- doskonalenie stabilizacji posturalnej, obręczy barkowej i ręki,
- doskonalenie postawy ciała (praca przy stoliku),
- usprawnianie percepcji wzrokowej.